Proč se vyplatí věnovat recenzím zákazníků?
Jedním z největších úskalí prodeje přes e-shopy je to, že potenciální zákazník si nemůže produkt fyzicky prohlédnout. Proto před zadáním objednávky hledá ujištění, že výrobek splní jeho konkrétní očekávání. Nachází ho v recenzích ostatních spotřebitelů.
Vztah uživatelů k reklamě
Podle průzkumů mají uživatelé internetu k reklamě neutrální nebo negativní postoj. Největší počet, 38 % respondentů, uvádí, že reklama na internetu je obtěžuje. To dokládá, že v moderním marketingu je velmi důležité, uživatele oslovovat citlivě a budovat si jejich důvěru.
➔ Uživatelé chtějí mít jistotu, že produkt splňuje jejich očekávání
➔ Spotřebitelé se řídí společenským důkazem správnosti
➔ Potenciální zákazníci jsou čím dál nejdůvěřivější, proto hledají ujištění, že konkrétní internetové stránky jsou bezpečné a důvěryhodné
Uspokojení těchto požadavků spotřebitelů pomáhá zvyšovat konverze v internetovém obchodě. Cílem je však prodej. A prostředkem k jeho uskutečnění jsou… recenze! Ve Spolehliverecenze.cz to víme nejlépe.
Co přináší zákaznické recenze pro internetový obchod?
Vytvářejí autenticitu a důvěryhodnost
Dnešní spotřebitelé jsou vystaveni nejrůznějším internetovým trikům. Podvodníci získávají prostřednictvím sociálních síti osobní údaje a vytvářejí webové stránky s cílem vylákání peněz. Vydávají se za internetové obchody, kurýrní společnosti nebo inzertní stránky. Spotřebitelé jsou nedůvěřiví, zmatení a často mají obavu, zda na konkrétní odkaz kliknout, nebo si něco objednat v obchodě bez SSL certifikátu. Skutečné recenze od ostatních zákazníků mohou internetovému obchodu pomoci vybudovat důvěru a potvrdit jeho spolehlivost.
Nejdůležitější je, že důvěryhodnost firmy a přesvědčení uživatelů ovlivňují nejen pozitivní, ale také… negativní recenze! Na základě poznatků od ReviewTrackers víme, že až 45 % spotřebitelů raději navštíví tu konkrétní firmu, která odpovídá na negativní recenze. Někdy na první pohled prohra, se může přetavit v úspěch!
Zvyšují konverze
- Téměř 70 % spotřebitelů se při nákupu v internetovém obchodě spoléhá na recenze (zdroj: Consumerist)
- 80 % uživatelů přiznává, že recenze od jiných uživatelů ovlivňují jejich nákupní rozhodnutí (zdroj: Bright Local)
- 43 % dotazovaných potvrzuje, že si koupili nějaký produkt přes internet díky pozitivním recenzím na produkt nebo samotného prodejce (zdroj: E-commerce w Polsce 2022)
Údaje hovoří samy za sebe. Pozitivní recenze mají silný vliv na rozhodování spotřebitelů, což se projevuje v reálných konverzích v internetových obchodech. Je třeba dodat, že konverze není jenom prodej, ale například přihlášení k odběru newsletteru, přímé kontaktování firmy, zřízení účtu na webové stránce, stažení materiálů a mnoho dalšího.
Každá konverze (nebo mikrokonverze) rozšiřuje okruh zájemců a poskytuje firmě nové informace o potenciálních zákaznících.
Pomáhají vytvářet dobrou pověst značky
Kromě marketingových činností, které pomáhají zákazníky získávat přímo, se vyplatí budovat také jméno své firmy. Proto, aby tvoje značka vyvolávala u spotřebitelů pozitivní dojem.
Recenze umožňují budovat dobré jméno firmy v různých místech – ať už v internetovém obchodě, na sociálních sítích nebo ve vyhledávači Google. Napsaná recenze má hodnotu nejen pro jiného uživatele, ale také pro toho, kdo ji napsal. Spotřebitel si tak buduje loajalitu k určité značce, vytváří si asociace a lépe si ji pamatuje.
Rozšiřují tematiku webových stránek
Věnovat se recenzím zákazníků a aktivně je získávat se vyplatí, protože recenze samotné přispívají k rozvoji webu. Virtuální obchod totiž není hodnocen jen samotnými uživateli, ale také Google-roboty. Ty analyzují a indexují obsah webových stránek a hodnotí jej z hlediska užitečnosti a vhodnosti pro uživatele.
Recenze, hodnocení a doporučení často obsahují klíčové fráze, které vytvářejí tzv. aktuální autoritu. Ta je pro výše zmíněné roboty důležitá při určování aktuálnosti stránky a její umísťování ve výsledcích vyhledávání pro konkrétní (nebo tematicky související) klíčová slova.
Podporují SEO
Další výhodou, která plyne ze získávání recenzí obchodů a produktů je to, že podporují výše zmíněné SEO, teda proces umisťování stránek ve výsledcích vyhledávání. Jednou z nejnovějších aktualizací algoritmů giganta z Mountain View je Google Review Update 4 čili přidělování bonusů webům, které mají od uživatelů hodně pozitivních komentářů.
Jestli chceš, aby se tvoje stránka zobrazovala ve výsledcích stále výše a lákala uživatele ke své návštěvě, musíš do svého e-shopu implementovat i systém doporučení. Když se tvůj web objeví v první desítce výsledků vyhledávání určité klíčové fráze, pozornost uživatele ještě více upoutají charakteristické zlaté hvězdičky.
Poskytují poradenství ve tvém podnikání
Zpětná vazba přímo od zákazníků je zlatým dolem poznatků o tvém podnikání. Pozitivní i negativní recenze ti mohou poskytnout mnoho informací o tom, co již funguje nebo co by bylo vhodné zlepšit. Ve srovnání s drahými marketingovými průzkumy je to rozhodně levnější a rychlejší forma získávání informací.
Díky recenzím od zákazníků budeš moci analyzovat jejich spotřebitelské chování a účinnost použitých řešení na svých webových stránkách!
Poskytují obsah zdarma
Je všeobecně známo, že „content is king,” a toto tvrzení platí stále. Je to jeden z dalších důvodů, proč se vyplatí zajímat o recenze zákazníků, protože ty poskytují tvým internetovým stránkám dodatečný obsah.
Recenze na produkt, obchod nebo značku často používají klíčová slova nebo fráze, které obohacují již zmíněné tematické zaměření stránky. Některá doporučení mají emocionální zabarvení, což odpovídá zásadám obsahového marketingu a požívání příběhů. Někdy může přesvědčit jiného uživatele k nákupu i jediné slovo.
Chtějí vůbec zákazníci poskytovat recenze?
V marketingové praxi panuje silné přesvědčení, že klienti nechtějí uvádět recenze produktů nebo služeb. Skutečnost je jiná.
Podle knihy The Psychology of Social Media Sharing rozlišujeme 5 základních důvodů, proč informace s ostatními sdílíme:
- Chceme být pro druhé přínosem.
- Podle produktů, které kupujeme, definujeme sami sebe.
- Rozvíjíme online vztahy.
- Seberealizujeme se.
- Mluvíme o věcech, které jsou (pro nás) důležité.
Znamená to, že zákazníci určitě chtějí recenze poskytovat – někdy je ale musíme podpořit vhodnými nástroji!
Víš už, proč se vyplatí věnovat se recenzím zákazníků?
Protože můžeš díky nim hodně získat!
Spolehlivost a kompetentnost tvého obchodu, důvěra spotřebitelů, dodatečný obsah na tvých webových stránkách a nespočet šancí, jak přilákat nového klienta – to jsou jen některé z výhod, které ti zákaznické recenze přinesou. Je důležité, nenechávat jejich doporučení bez odezvy. Ať už je recenze pozitivní, nebo negativní, na každý komentář něco odepiš.
Neváhej zainvestovat do systémů zpětné vazby na svých internetových stránkách a měj na paměti… Výsledky tě mohou pozitivně překvapit!
Tomasz Kępa
Country Manager SpolehliveRecenze.cz / Zaufane.pl
13 let zkušeností v marketingu. V oblasti e-commerce působí již 5 let. Specializuje se na strategie získávání hodnocení spotřebitelů. Pomáhá firmám získat autentická hodnocení zboží a obchodu, což je momentálně nejžádanější funkce v PLA a textových reklamách na Google, která zvyšuje konverzi až o 15 %. Na českém trhu působí už 10 let.
Další články:
-
BONUS: 15 % kreditu na Srovname.cz ZDARMA
-
BONUS: 2 000 Kč na Zboží.cz
-
Jak je důležitý design e-shopu a odlišení se od konkurence
-
Jak chytré notifikace zvýšily tržby o 59,81 %
-
3 důvody, proč je výhodné navštívit e-shop ambulanci Eshop-pohotovost.cz
-
Získávání nových emailových kontaktů a objednávek? S Děkovačkou je to hračka